Història

Fundació Joia neix el 1983 fruit de la societat civil, a partir de les persones professionals de la salut mental, i s’organitza sota els paràmetres d’associació Joventut Organitzada i Activa (Joia) per prestar, de forma gratuïta, serveis de salut mental que en aquell moment les administracions públiques no cobrien.

Fruit d’aquests anys, l’entitat ha anat obrint diferents serveis a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Va ser de les primeres entitats en oferir un servei de Rehabilitació Comunitària a persones adultes i joves, donant resposta a la demanda que plantejava en aquell moment la societat: cobrir la falta de recursos que existia entre el ingrés a l’hospital psiquiàtric i la tornada a la vida comunitària. També va ser de les primeres entitats catalanes que va incorporar en la seva plantilla a persones amb trastorns de salut mental com una acció d’exemple d’inserció laboral. Actualment quasi el 50% de la seva plantilla està formada per persones professionals que conviuen amb trastorns de salut mental. El bon desenvolupament de l’activitat i el compromís per la salut mental va fer que l’administració es fixés en la seva gestió i va convertir a Fundació Joia en un partner.

Al 1989 inicia el servei Itínere, un servei destinat a la inserció de persones amb trastorns de salut mental en el mercat ordinari. Al 1993 obre el centre especial de treball Apunts, que va ubicar la seva primera seu en un local petit del carrer Diputació de Barcelona per oferir el seu servei de copisteria a les persones estudiants d’una universitat que quedava al costat. Així Apunts es va constituir com el centre especial de treball de Fundació Joia per aconseguir tres objectius clau: Normalitzar la situació i donar exemple de les capacitats laborals i socials de les persones amb trastorns de salut mental, crear oportunitats laborals per aquest col·lectiu que vivia una situació d’estigma constant, i aconseguir una nova via de finançament privat per a l’entitat.
Al 2003 l’entitat posa en marxa el seu primer servei Prelaboral al districte de Gràcia i també el seu primer Club Social al districte de Sant Martí, un servei que neix congestionat pel moviment associatiu ADEMM de persones afectades per trastorns de salut mental. Al llarg del 2007, 2009, 2010 i 2015 aquests serveis es van replicant als districtes de Sants-Montjuïc, Sant Martí i Gràcia per ampliar així la seva oferta d’inserció a la ciutat de Barcelona.
El 2011 Fundació Joia va posar en marxa un projecte innovador i es converteix en la primera organització en oferir un servei de coaching a persones amb malestar psicològic per culpa de la seva situació personal o laboral. Un servei que neix de l’anàlisi de la situació econòmica i de la demanda de la societat. Aquest nou servei s’anomena Bitàcola i al 2014 es posa en marxa Bitàcola Joves i Itínere Joves, dos serveis innovadors i destinats a posar en marxa el pla d’acció cap al món formatiu i laboral de persones amb malestar psicològic.

El 2013 l’entitat celebra el seu 30 aniversari i decideix donar vida aquesta celebració amb un canvi de mirada. Passa de ser constituïda com una associació a convertir-se en una fundació i incorpora el seu Patronat.
L’any 2015 la Generalitat de Catalunya vol reconèixer la tasca de més de 30 anys de Fundació Joia i li atorga la Placa Francesc Macià.

Avinguda Josep Tarradellas, 19-21

Gran Via de les Corts Catalanes, 997

Oficines centrals
T.  93 452 04 67