• 35 anys treballant per la inserció en salut mental

Oferim serveis d'inserció social i laboral per motivar, definir i donar a conèixer les capacitats de les persones amb trastorns de salut mental
  • Contacta amb els serveis durant la Covid

Aquestes són les diferents maneres de contactar amb nosaltres
    Llegeix més
  • Participem i col·laborem amb la societat

Realitzem activitats per sensibilitzar i enfortir els vincles amb els agents socials, el sector empresarial i la ciutadania
    Llegeix més
  • Coneixes la nostra Empresa d'economia social?

Apunts és un centre especial de treball format per un equip molt inclusiu i divers on treballen persones amb trastorns de salut mental
  • Llegeix la revista Joia

Trobaràs entrevistes, reportatges, crítiques de cinema i llibre, notícies, i altres continguts amb els que coneixeràs una altra realitat de la salut mental

ENS MOUEN LES TEVES CAPACITATS

Vols començar un itinerari amb nosaltres?

Demana una primera visita

La salut mental en primera persona

Llegeix el Bloc de les Capacitats

Saps quins són els serveis de la Fundació?

Descobreix-los!

Últimes Notícies

toleranceFa molt de temps, més o menys mig segle, i en una galàxia molt, molt pròxima, aquí al costat, es va formar un duo còmic amb el nom de Tip i Coll. Per cert, nota al marge, és curiós el número de duets còmics en el panorama de l'espectacle que s'han format al llarg de la història: Tip i Coll, el duo maquineta, Faemino i Cansat, Cruz i Raya, Els Morancos, Martes y Trece (encara que en els seus inicis eren tres membres), R2D2 i C3PO, Epi i Blas, Zipi i Zape, Mortadelo i Filemó, Batman i Robin, Petrolieres i Medi ambient, entre d’altres.

Escrit per: Pedro Villena

En fi, tornant a Tip i Coll, aquest duo còmic va deixar per a la posteritat televisiva nombrosos gags humorístics al mateix temps que diversos afegitons que van calar en la societat i que molta gent ha repetit en nombroses ocasions. Un d'aquests afegitons, potser el més famosa del duo, era aquell amb el qual tancaven moltes de les seves actuacions en televisió, la cèlebre “La setmana vinent, parlarem del govern”, i que mai es duia a terme en el següent programa, per descomptat: no estava el forn per a brioixos en l'època de la transició espanyola amb els últims espertenecs de la censura.

Tota aquesta introducció ve a col·lació d'un nou esperpent que s'ha visibilitzat en la política espanyola en les últimes dates. Va tenir lloc en el Parlament de Castella i Lleó en el qual una persona del govern d'un determinat partit polític es va dirigir a una altra persona de l'oposició que pateix una discapacitat física i a la qual li va dir que li parlaria com si fos una persona com totes les altres. I casos com aquest, per desgràcia, no són únics.

No fa tant que en una altra institució parlamentària, el líder d'un partit polític va parlar davant la cambra sobre la salut mental, sent contestat per una altra persona de l'arc polític oposat amb un exabrupte del tipus “ves-te al metge”, acompanyat de la riallada de bona part de la bancada afí a aquest últim. I és que a pesar que cada vegada es parli més de la salut mental, o dels drets de les persones amb discapacitat, seguim encara en una societat en bolquers pel que fa al respecte de qualsevol mena de diferència, diversitat, discapacitat.

Vivim en una societat en què la burla, el menyspreu, la incomprensió davant la diferència, davant allò que no és “normal”, és el pa nostre de cada dia. I encara que des de les institucions es parli d'inclusió, respecte i bones paraules, la veritat és que aquest respecte no arriba a calar en el pensament col·lectiu de la societat.

Massa gent continua tractant a les persones amb problemes de salut mental com a persones de segona classe. Encara existeix molt estigma, molta incomprensió, massa desconeixement sobre el que pateixen les persones amb patologies mentals i sobretot, amb massa poques ganes d'empatitzar amb elles, amb una desgana absoluta d'una societat a intentar comprendre el que significa tenir una malaltia mental, física o qualsevol tipus de discapacitat. I si la classe política o legislativa d'un país prefereix la burla abans que la comprensió i el respecte, malament anem.

Sé que m'ha quedat un relat mesclat i que he tornat a barrejar temes i idees inconnexes sense ordre ni concert. Suposo que és un fidel reflex de com se sent el meu cap en aquest moment. Espero centrar-me de nou en posteriors relats. Mentrestant, i reprenent una mica el que s'ha dit en el segon paràgraf: la setmana vinent, parlarem del govern.

Segueix-nos a les xarxes socials

Consulta la Memòria de Sostenibilitat

memoria joia 2020

Inscriu-te a la nostra Newsletter setmanal!