(Bloc) Mentides i veritats

toleranceDonem per descomptat en nombroses ocasions que allò que sabem, ja sigui perquè ho hem llegit en algun lloc o vist per la televisió o ens ho ha explicat un amic d'un amic, és la veritat absoluta, i passem a creure'l com si d'un dogma es tractés i a no qüestionar-nos la veracitat d'aquest fet en concret.

Escrit per: Pedro Villena

I ja sigui per comoditat, credulitat, bona fe o desídia per aprofundir en la veracitat o no d'alguna cosa, ens deixem portar i acceptem això escoltat, vist o llegit, sense més.

També és cert que no disposem dels mitjans materials, econòmics o temporals per a dur a terme una recerca exhaustiva i profunda amb la finalitat de determinar si una notícia és realment verídica o és el que ara es diu “fake news” i que antigament es deia, simplement, mentida.

Així que és normal que tots aquests inputs d'informació contínua que rebem siguin presos en la majoria d'ocasions com una veritat absoluta. I només si disposem d'una mica de temps o energia, busquem contrastar aquesta informació amb altres fonts per a tractar de separar la veritat de la mentida.

I a pesar que les anteriors línies puguin semblar un relat sesut i profund sobre la condició d'aquestes paraules, es tracta tan sols d'un artifici, una il·lusió embolicada en retòrica per a parlar (escriure) sobre unes “mentidetes” de la història, que normalment acceptem com a veritats absolutes.

Per exemple, quantes vegades hem vist pel·lícules o còmics on els víkings saquegen i barallen amb uns cascos amb banyes esplendoroses, quan la realitat és que tals pobles del nord d'Europa mai han usat aquests ornaments en els seus elms fets amb plaques de ferro i que s'assemblen a una gorra cònica amb protectors oculars.

I què em dieu del creador de l'Ànec Donald?, quants de vosaltres heu sentit que Walt Disney està congelat? Doncs no, no ho està. L'única veritat és que el seu cadàver va ser incinerat tres dies després de la seva mort.

I on està l'orella de Van Gogh? I no em refereixo a un cert grup de pop espanyol, sinó a aquest apèndix de carn humana que, segons s'ha repetit fins a l'extenuació, ell mateix es va arrencar en un arravatament de bogeria després de discutir amb el seu amic, el també pintor Gauguin. La realitat és que va ser el mateix Gauguin qui, en plena disputa, li va seccionar part del lòbul esquerre amb una espasa. Per a protegir el seu col·lega, Van Gogh va comptar a la policia la popular versió de l'autolesió.

I podria seguir amb innombrables exemples de falses veritats que ens hem empassat al llarg de la vida, com aquella que quan Juli Cèsar va ser acoltellat en les escales del Senat Romà va pronunciar una de les frases més cèlebres de la història: "Tu també, Brut, fill meu", quan en realitat no va dir res, sinó que es va cobrir el cap amb la toga en veure a Brut.

O d'altres més famoses encara, com que els Reis Mags o el Pare Noel ens porten regals per Nadal, o que el ratolí Pérez ens deixa diners sota el coixí quan ens cau una dent, o el típic “et voldré sempre, amor meu”, o que uns abnegats empresaris emprenedors van importar milers de màscares i material sanitari al principi de la pandèmia, quan morien centenars de persones al dia, cobrant (presumptament) comissions de set xifres, amb les quals (presumptament) es van comprar iots, vehicles i no sé quantes coses més (presumptament), i als quals no els poden embargar els seus béns perquè els seus comptes bancaris estan buides.

El que dic, de veritats i mentides o mentides i veritats està el món ple.