(Bloc) Dia Mundial de la Salut

toleranceEl dia 7 d'abril se celebra el Dia Mundial de la Salut. Com altres dates i jornades similars i reivindicatives, aquest tipus d'esdeveniments estan promoguts per organitzacions d'àmbit supranacional, com l'ONU, UNICEF o en aquest cas en concret, per l'OMS, l'Organització Mundial de la Salut.

Escrit per: Pedro Villena

És un esdeveniment que es realitza des de 1950 i cada any es tria un lema en concret sobre el que conscienciar, debatre i centrar en ell el focus per a donar-li major visibilitat. El lema dissenyat per a enguany és el de “El nostre planeta, la nostra salut”. Segons l'OMS, és un recordatori per a cridar l'atenció del món sobre les mesures urgents que es necessiten per mantenir la salut dels éssers humans i del planeta i incentivar un canvi perquè les societats es preocupin del benestar. És convenient recordar que encara que puguin semblar dos conceptes inconnexos, el de planeta i el de salut, estan íntimament relacionats.

Pensem, per exemple, en la contaminació de l'aire. Cada any llancem milions de metres cúbics de diòxid de carboni a l'aire procedents de la crema de combustibles fòssils, tant per a ús privat, els nostres cotxes, com per a ús industrial, fàbriques. I amb això, la pràctica totalitat de la humanitat respira un aire insalubre que perjudica greument la nostra salut, provocant múltiples malalties i escurçant la nostra esperança de vida. Un altre exemple: tots hem sentit parlar de l'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle que són el principal acte d'escalfament global.

Com a resultat, la temperatura global del planeta està augmentant i amb això, alterant el ritme de floració de les plantes, necessàries per a la nostra supervivència; o l'augment del nivell de les mars, que canviarà la fisonomia de les costes de tot el món; o l'increment d'efectes meteorològics com pluges torrencials o l'augment de l'acidesa dels oceans. Per no esmentar que, a causa de l'escalfament del planeta, els mosquits propaguen les malalties més lluny i més ràpid que abans, i que pandèmies com la Covid, que encara es passeja per tot el món, segons els científics seran cada vegada més habituals.

I parlant d'oceans. L'augment vergonyant de contaminació dels mateixos per tota mena de vessament de residus tòxics i de tones de plàstics. Plàstics, convé recordar, que ja s'han obert pas en la nostra cadena alimentària, la qual cosa, per si algú ho dubta, no és quelcom positiu per al nostre organisme ja que perjudica seriosament nombrosos òrgans interns.

O podem parlar sobre l'extinció de nombroses espècies animals que comporta la contaminació. Espècies animals que formen part de la nostra pròpia existència, i que sense alguna d'ella, perillaria la nostra pròpia existència, per exemple, les abelles, ja que sense elles no hi ha pol·linització, per la qual cosa no hi hauria plantes, i sense plantes desapareixerien espècies animals que s'alimenten d'aquesta flora, i posteriorment s'extingirien els animals que s'alimenten d'aquests animals, i sense animals acabaria per desaparèixer l'última baula que és l'ésser humà. És que encara que només fora per un motiu purament egoista, hauríem de deixar de contaminar. Va en bé del nostre propi futur.

Resumint, que planeta i salut són dos termes interconnectats, i sense l'un, no pot haver-hi l'altre. Així que entre tots hauríem de fer alguna cosa per cuidar del nostre planeta, ja que redundarà en la nostra salut. Per això, tots hauríem de posar el nostre granet de sorra en la cura del planeta, ja sabeu, això de reciclar les ampolles de plàstic, usar més el transport públic, etc. I deixar que les grans corporacions industrials i mercantils continuïn contaminant l'aire, amb vols fantasma innecessaris només per a no perdre els seus drets de vol, o utilitzant les mars com a escombriaires, o desforestant l'Amazones, o cremant hidrocarburs per a fabricar més automòbils, o alimentant un consumisme exacerbat de béns de consum que duren una sola temporada.

Mode ironia ON.