(Bloc) Kit d'emergències

toleranceTots tenim dies bons i dies dolents; no crec que hi hagi ningú en el món mundial sense alts i baixos, amb una vida en forma de línia horitzontal, sinó que estarà repleta de pujades i baixades, algunes més pronunciades que unes altres, en pla perfil d'una etapa de ciclisme d'alta muntanya, amb ascensos i descensos pronunciats a tres, quatre o més cims.

Escrit per: Pedro Villena

O com una gràfica de valors borsaris, típica de Wall Street. O com quan et fan un electrocardiograma. O una sèrie de pujades i baixades del preu de la llum que hem hagut de pagar durant tot aquest hivern. No, això no, en aquest cas només ha existit una pujada constant. O com una gràfica personal d'una persona que es posa a dieta sense molt de convenciment i es pesa cada dia, en pla intermitent d'un cotxe: ara pujo de pes, ara baixo de pes, ara funciona i ara no funciona. O…, bé, segur que us feu una idea.

De moments de pujada de les emocions per circumstàncies positives ja parlarem en un altre moment. Ara toca parlar d'aquests moments de baixada, quan un té un mal dia, quan està passant-ho malament, quan no trobes solució als teus problemes i sents que t'enfonses en la desesperança.

Motius hi ha molts pels quals qualsevol persona se sent malament: problemes en el treball, ja sigui per topades amb algun company o amb el cap; problemes amb la parella, els fills, els pares o amb qualsevol familiar; per no arribar a fi de mes; perquè el teu equip favorit ha perdut; per una brega de trànsit o perquè t'han posat una multa d'aparcament; per veure com es va destruint el medi ambient; per problemes monetaris, professionals, amorosos o per qualsevol altre motiu o raó.

I aquests moments de baixada afecten qualsevol persona, independentment de la seva edat, sexe, condició, creença, etc. No es necessita tenir un trastorn de salut mental per sentir-se malament, ni molt menys. Però per a aquelles persones que el pateixen, aquestes caigudes en el seu estat d'ànim poden portar greus conseqüències.

Qui més o qui menys sap que els moments de baixada són durs. Sents que de nou el teu món s'ensorra, que malgrat els teus esforços, les teves ganes de lluitar i tirar endavant, et veus sumit en la derrota una vegada i una altra. Que quan sembla que fas un pas endavant, retrocedeixes vint i tornes a la casella de sortida, o fins i tot més enrere encara. Però has de remuntar, has de donar-li la volta a la situació, per molt que faci mal, per molt que l'ansietat, la por o la depressió et piqui, has de buscar alguna cosa que reverteixi aquesta situació.

Per això, quan estàs de baixada, què és el que utilitzes per a intentar superar aquesta etapa? Què hi ha en el teu kit d'emergències per recuperar l'ànim o que et faci, almenys, que no sigui tan negatiu? Opcions hi ha moltes, cadascú ha de trobar allò que millor li senti.

Per exemple, escoltar música que et porti bons records, o utilitzar qualsevol aplicació mòbil que t'ofereixi música relaxant o de sons suaus com aigua, cants d'ocells, so blanc, que et faci trencar aquest moment negatiu. O fer esport, sortir a caminar, a córrer, anar al gimnàs, a nedar. Llegir alguna cosa que et distregui, algun llibre nou o alguna cosa que ja hagis llegit en el passat però que t'hagi agradat i que tornes a gaudir amb la seva relectura.

Veure la televisió, ja sigui la teva sèrie favorita, alguna pel·lícula o algun reality en el qual espellin a algun famós. Donar-te una dutxa per sentir com l'aigua que cau pel teu cos arrossega aquests pesos i t'omple de desfaig. Demanar una abraçada a algú del teu entorn, sense dir res si és necessari, reconfortant-te i sentint-te una mica menys apesarat. Tocar algun objecte metàl·lic o de fusta, donar-li voltes a una cosa material, connectant amb la forma, el sentit del tacte. Fer alguna cosa, qualsevol cosa que aconsegueixi fer-te sortir d'aquest bucle negatiu que et consumeix per dins.

Descobreix què tens en aquest kit d'emergències, què pots utilitzar per superar aquest moment d'ansietat, por, dolor, i que et faci recuperar una mica l'esperança.