(Bloc) Tolerància

toleranceEl dia 16 de novembre se celebra, com cada any des de 1996, el Dia Internacional per a la Tolerància, instaurat per l'Assemblea General de l'ONU. És un dia de reflexió, en el qual, tal com comenten Les Nacions Unides, “s'ha d'advocar a enfortir la tolerància mitjançant el foment de la comprensió mútua entre les cultures i els pobles. Aquest imperatiu està en la base de la Carta de les Nacions Unides i de la Declaració Universal dels Drets Humans i és més important que mai en una era en la qual l'extremisme i el radicalisme violents van en augment i els conflictes es caracteritzen per un menyspreu fonamental de la vida humana”.

Escrit per: Pedro Villena

I en això estem, celebrant dia sí i dia també, el dia internacional de la tolerància, de la salut mental, dels drets humans, del respecte, del medi ambient, de la infància i tants altres. I entre celebració i celebració, el món segueix a lo seu, i els conflictes armats, la intolerància, les agressions físiques contra qualsevol col·lectiu, l'odi, l'enveja, el consumisme, el radicalisme, les fams i multitud de conflictes més, es continuen succeint contínuament.

Suposo que això és part de la condició humana, o com se sol dir a vegades, que l'ésser humà és capaç del millor i el pitjor. Així que, per què no, pensem, encara que sigui una sola vegada, en el millor, és a dir, imaginem que és possible un món en el qual la tolerància cap a altres persones és possible; en què siguem capaços de veure, no el que ens diferencia d'altres persones, altres cultures, altres costums, sinó tot el contrari. Que siguem capaços de pensar el que ens uneix com a persones, la qual cosa ens aporten aquestes altres cultures. Que puguem veure més enllà del color de la pell, la seva religió, el seu gènere o la seva orientació sexual. La vida és massa curta com per a malgastar-la odiant, discriminant, maltractant a altres persones.

I encara que només sigui per un dia, fem nostre un pensament i un acte de tolerància cap a la resta d'habitants d'aquest planeta. Posem el nostre granet de sorra a intentar comprendre a altres persones, a acceptar els seus punts de vista, els seus costums, valors, pensaments. Qui sap, igual es comença a pensar en això un dia, i al següent ens adonem que no som tan diferents d'aquestes altres persones a les quals abans no compreníem o que no ens agradaven per qualsevol motiu.

Prenent una frase de Voltaire, escriptor francès de l'època de la il·lustració i extreta de la pròpia pàgina sobre el dia de la tolerància de les Nacions Unides (no tinc tanta memòria per a recordar-me de totes les cites literàries de personatges il·lustres): “Què és la tolerància? És la prerrogativa de la humanitat. Tots els homes estem plens de flaqueses i d'errors, i hem de perdonar-nos recíprocament les nostres necieses, perquè aquesta és la primera llei de la naturalesa”.