(Bloc) D'allò antic i modern

piramidesFa uns dies es van descobrir 59 sarcòfags intactes a Egipte, a la necròpoli de Saqqara, al sud del Caire. Aquests 59 sarcòfags de fusta pintada, que es troben en magnífic estat de conservació, conservaven tots ells les seves mòmies a l'interior i intactes.

Escrit per: Pedro Villena

La notícia en si no tindria més recorregut que una mera curiositat per a la majoria de persones i en alguns casos, ni tan sols això. En canvi, aquelles persones als qui els interessi la història, l'arqueologia, l'egiptologia o conèixer més sobre l'evolució de les diferents civilitzacions que han habitat sobre la terra, ja que li trauran més suc a aquesta notícia i s'interessaran a esbrinar tot el que puguin sobre el tema.

El cas és que aquesta notícia em va fer pensar (sí, alguna vegada ho faig) en com algunes edificacions o objectes realitzats per diverses cultures fa milers d'anys, segueixen avui dia dempeus i continuen revelant els seus secrets i meravellant a milions de persones. Construccions megalítiques, piràmides d'Egipte i de moltes altres civilitzacions, pintures rupestres, Zigurat d'Ur, Stonehenge, Angkor Wat, Petra, Persèpolis, Mausoleu de Qin Shi Huang i innombrables obres i vestigis al voltant del món, que donen fe del pas pel temps de multitud de civilitzacions.

Tot això em porta a la segona idea que se'm va passar pel cap (dos en un dia!) després de llegir la notícia dels sarcòfags d'Egipte. I és que com és possible que construccions que es van realitzar fa, en alguns casos, milers d'anys abans de Crist, encara avui dia es mantinguin dempeus, moderadament en bon estat. En aquells pretèrits temps les eines de treball emprades eren bàsicament la força bruta, ja sigui humana o animal, i tosques eines d'os, fusta, pedra, coure, ferro i poc més. Tot i així, encara podem contemplar aquestes obres i sorprendre'ns dels assoliments obtinguts per aquells pobles.

I en contraposició a aquesta idea, em ve al cap que en els temps actuals, amb la immensa tecnologia que satura les nostres vides, amb la miríada d'instruments disponibles per al disseny i la construcció d'infraestructures de llarg a llarg del planeta, amb l'absurda idea del “i jo més”, amb la prepotència dels estats, i en alguns casos, enginyers, arquitectes i ments pensants, amb l'ego desmesurat de molts creadors i no pocs estats per aconseguir fama, posteritat i diners, es llancen a la construcció de megaestructures i projectes faraònics, que en la seva majoria res aporten a excepció de servir de mitjà per a major glòria i ostentació d'aquests mateixos governs, estats, arquitectes, i que en no pocs casos, són projectes fallits.

Com ara ponts recentment construïts que als pocs anys es col·lapsen i s'esfondren, matant a totes les persones que ho transitaven; o gratacels extravagants recoberts de miralls, que una vegada construïts, creen un augment de temperatura infernal als peus del mateix edifici; o blocs de pisos que res més ser construïts, es desplomen cap enrere per fallades de disseny, fonaments o terrenys no aptes per a la construcció; o grans complexos turístics enmig d'un desert i multitud d'altres exemples que, qui tingui curiositat, pot descobrir amb una mirada per internet.

I no fa falta anar-se'n molt lluny per a trobar desastres arquitectònics. Sense anar més lluny, a Barcelona, podem “admirar“ una cúpula de protecció en un mercat setmanal, en la qual no van tenir en compte que quan plou, es mulla tot el que hi ha sota, al costat d'una gran plaça en la qual amb cada nou govern municipal que entra, canvia el seu disseny. O una basílica inacabada, que es demora en el temps mentre campen al seu gust diferents arquitectes i milers d'euros en entrades.

Estic segur que dintre de cinc mil anys, si el planeta encara continua girant, la majoria de noves construccions realitzades en temps moderns no seguiran en peu, mentre que per exemple, l'efígie de Gizeh continuarà meravellant al món. I si m'equivoco, bé, tampoc passa res. Total, em dóna que dintre de cinc mil anys no estarem per aquí cap dels presents per a comprovar-ho.