(Bloc) Un llibre apassionant!

Libro gratisHe llegit gairebé d'una tirada un llibre d'un metge suec anomenat Hans Rosling que m'ha impactat moltíssim. Es diu Factfulness. És un llibre que et demostra que el món va millor del que pensem i que podem tenir esperança.

Escrit per: Fèlix Rozey

No és un llibre que pinti les coses de color de rosa o cegament optimista. Sense negar que la humanitat s'enfronta a problemes enormes, et parla de com buscar i interpretar les dades de forma correcta. I de com cal actualitzar més sovint del que pensem les nostres dades mentals.

Per exemple, aquest senyor va fer unes preguntes a gent de diferents països,  com ara “al conjunt de països amb nivell més baix de renda que hi ha avui al món, quantes nenes acaben l'educació primària?”. Dóna tres possibles respostes: 20, 40 o 60%. Quan va fer aquesta pregunta als espanyols, el percentatge dels que van encertar la resposta correcta va ser del 4%, al Japó va ser del 7%. La resposta correcta és del 60%.

Rosling ens explica les tendències que té la gent a distorsionar la realitat que percep. Tendències com veure les coses en nosaltres/ells o dramatitzar. O com ens afecta la por o la negativitat. Explica que aquesta manera de veure les coses ens ha resultat útil a la humanitat per sobreviure, però que això no significa que visquem a la realitat.

La realitat és que, per exemple, el conjunt de població humana que viu en la pobresa extrema s'ha reduït a la meitat. O que el nombre de morts produït per desastres naturals en els darrers cent anys s'ha reduït a la meitat.

Això no vol dir que els humans no tinguem una feina enorme per endavant. Una de les preguntes que més encertava la gent era referent al canvi climàtic. La immensa majoria de la població sap que el món s'està escalfant. I posar d'acord a tota la humanitat per a superar aquest repte és una tasca molt complexa. I que la pobresa extrema s'ha reduït a la meitat no significa que la pobresa al món no sigui un repte enorme.

Molts activistes, amb bones intencions, exageren dades per implicar la gent en les seves lluites. I això és una errada. Podem caure en la desesperança. Als mitjans de comunicació veiem com Boko Haram ataca els col·legis de noies i pensem que a tot el món el nombre de noies que acaba la primària és d'un vint per cent, i és una cosa que els darrers anys ha millorat molt. Els activistes volen que t'adhereixis a la seva lluita i els periodistes volen vendre diaris. Però és millor no exagerar i que la gent sigui conscient dels problemes reals.

És un llibre que us recomano. És de fàcil llegir i clar. I t'adones com és el món en realitat i dels hàbits mentals que tenim que ens distorsionen la imatge de la realitat. I et posa les piles per canviar el món.