(Bloc) El Dia Mundial dels Drets Humans

derechosCom cada deu de desembre, pensem de nou en els drets humans. Els drets humans es basen en la dignitat de la persona i hi ha coses aquí i ara que atempten contra la nostra dignitat, la de les persones amb problemes de salut mental.

Escrit per: Fèlix Rozey

Les persones amb trastorn de salut mental, quan ens veiem obligades a ser ingressades, patim amb freqüència un atemptat contra la nostra dignitat. Quan et lliguen al llit i et deixen allà moltes hores o varis dies, som víctimes d'una alguna cosa semblant a una tortura legal. Quan algun de nosaltres es posa agressiu, entenc que s'apliqui algun tipus de contenció, però no estic segur que no siguin possibles altres mètodes per a controlar-nos. Deixar-nos lligats hora rere hora, sembla més una tortura i un càstig que no pas una teràpia.

En diversos països s’han cercat i es cerquen noves fórmules menys agressives i menys lesives de la dignitat de la persona, sembla que amb cert èxit. El tracte que les persones amb problemes de salut mental patim a les institucions psiquiàtriques pot ser així ser humanitzat.

Tenim dret a un tracte digne com qualsevol altra persona. A vegades, si ens posem agressius no significa que siguem violents sinó que només ho és una part de nosaltres distorsionada pels problemes mentals. I a més a més, malgrat que en alguna ocasió algú es posi agressiu, no perd la seva dignitat humana, una cosa inherent a cada ésser humà, sigui qui sigui, que viu en aquest planeta.

També, tenim dret a saber que efectes té la medicació que ens donen. La medicació que ens donen també pot tenir efectes lesius contra la nostra dignitat. No porta la violència que practiquen en les institucions de salut mental amb els mètodes de contenció però pot atemptar de forma dramàtica la nostra qualitat de vida.

Nosaltres som els que vivim tant els problemes del nostre trastorn com els maleïts efectes secundaris del que ens recepten. I tenim dret a ser agents actius de la nostra recuperació i el nostre tractament. Ens tenen que explicar les opcions de medicació que hi ha, sense per això menystenir el paper del metge. El contrari es embolicar tot el procés d'un obscurantisme i una pèrdua de dignitat evident.

Així doncs, espero que de forma progressiva, es respecti cada cop més la nostra dignitat i els nostres drets.