(Bloc) El Dia Mundial de la Salut Mental 2018

cervell18A la ciutat de Girona, fa uns dies, es va celebrar l'acte central del Dia Mundial de la Salut Mental a Catalunya. El lema d'enguany era “Salut Mental a la Comunitat i a la Feina”. És vol així posar l'accent en la necessitat d'un més gran sentiment de comunitat a la societat.

Escrit per: Fèlix Rozey

Vivim en una societat desintegrada. Molta gent no té la sensació de pertànyer a la comunitat. I especialment, les persones amb problemes de salut mental ens desintegrem ràpid. És el que ara es diu “risc d'exclusió social”. Que més que risc, és una realitat per a molts éssers humans.

Recuperació, apoderament i inserció laboral són els eixos dels que s'ha parlat a Girona. I això per mitjà del suport comunitari. També s'ha parlat de l'estigma, que està instal·lat a la societat i que tant de mal fa.

Necessitem una societat inclusiva. I per a molts de nosaltres no ho és. S'han de posar mitjans i no només econòmics sinó també socials i humans en integrar a les persones. Es parla de “risc d'exclusió social” i no m'agrada gens la frase. Més aviat és un eufemisme que amaga tantes persones que es troben aïllades. I es troben aïllats i amb problemes.

I les solucions no són fàcils. L'esquema del sistema en el qual vivim converteix les persones en objectes econòmics i on impera la competitivitat més que la cooperació. Si no tens diners, no tens cap vàlua. Com el pobres immigrants que moren a la Mediterrània, però aquí mateix. Un dels problemes  més punyents és la falta de feina. Els empleadors no ens donen feina. I la feina no només significa tenir recursos econòmics, és també integració social.

Ho he viscut personalment. No se quants cops m'he integrat i desintegrat. Sóc conscient que molts cops m'aïllo. Hi ha gent que et rebutja i tu t'aïlles. I et tornes més esquerp i encara et rebutgen més. És un cercle viciós que s'ha de trencar d'alguna manera.

Del que s'ha parlat a Girona no són teories llunyanes. El vivim moltes persones cada dia. Esperem que es facin coses per trencar els cercles viciosos i que no quedin en paper mullat tots aquests bons propòsits. S'ha de treballar per la salut mental cada dia, no només uns dies d'octubre. I darrerament, molta gent s'ha posat les piles en la lluita que mantenim. Així que hi ha esperança. Ara tenim la campanya d’Obertament, per exemple.

Cal continuar treballant!