(Bloc) El Dia Internacional de l’Amistat

amigos

El tres de maig de 2011, l’Assemblea General de les Nacions Unides va decidir que el trenta de juliol de cada any seria el Dia Internacional de l'Amistat. L'objectiu bàsic és promoure la cultura de la pau: un conjunt de valors, actituds i conductes que rebutgin la violència.

Escrit per: Fèlix Rozey

Es va considerar que l'amistat és una eina bàsica per aconseguir aquest objectiu. Sona una mica utòpic i innocent. Però és probable que si aquests valors i conductes es promouen a nivell massiu, alguna cosa canvien en aquest món.

Sembla que el món millora. Ja se sap que hi ha problemes immensos en aquest món, però les dades del Banc Mundial semblen indicar que el món, a nivell global, millora. Potser aquestes iniciatives de resolució de conflictes per mitjans pacífics estan obtenint els seus fruits. Tenim la guerra de Síria, i la d’Iraq. I la de Líbia i la del Iemen. Però comparat amb com estava el món fa vint anys, sembla que estem millor. I augmenta la tolerància. No m'agrada molt aquesta paraula perquè sembla que hi ha gent que es creu amb dret a jutjar als altres. Però “intolerància” encara és pitjor. Els homosexuals continuen perseguits en alguns països, però en molts tenen dret a casar-se, un objectiu que els semblava fora del seu abast.

Potser amb el Dia de la Dona Treballadora, el Dia de la Salut Mental o aquest dia del trenta de juliol de l'Amistat s'està fent alguna cosa. Ens estem conscienciant a nivell mundial que hem de fer aquest món més habitable.

A vegades, reculem, com la intenció de Donald Trump de no complir el tractat de París sobre el canvi climàtic. O les milers de persones que moren a mans del govern siri. O la indiferència de molts ciutadans europeus sobre la sort dels refugiats. Una veïna del barri em va dir un cop: “Als musulmans cal matar-los a tots”. Estem necessitats d'aquests dies especials, per a que aquests sentiments es dissolguin en la companyonia de compartir tothom aquest planeta.

Recordo allò d’“Amics per sempre” que cantàvem a la Olimpíada de Barcelona. Els serbis bombardejaven Sarajevo. Però no podem perdre l'esperança de que algun dia regni la pau en aquest món nostre.