(Bloc) Donar sang, una necessitat

donarsangre

El dia catorze de juny se celebra el Dia Mundial del Donant de Sang. La de donar sang és una tasca imprescindible per a la vida i el benestar de moltes persones necessitades. La donació de sang ha de ser constant. Es necessiten a Catalunya unes mil donacions de sang al dia.

Escrit per: Fèlix Rozey

Al nostre país les donacions són voluntàries i vendre sang està prohibit per la llei. La sang es necessita per a transfusions i per a la creació de medicaments biofarmacèutics per mitjà d'uns processos de divisió de la sang en els seus components conegut com a fragmentació. Com la sang és una substància que no es pot sintetitzar, és necessària obtenir-la dels donants. El Dia del Donant de Sang se celebra per agrair d'alguna manera aquesta tasca.

La sang és una substància composta de diversos elements amb característiques i funcions diferents, que es poden utilitzar en diversos malalts. Per això, una donació pot servir per a diverses persones. La fragmentació es fa bàsicament per obtenir tres productes; hematies, plasma i plaquetes.

Els homes poden donar sang fins a quatre vegades a l'any i les dones tres, sempre que es respecti un interval mínim de dos mesos entre donació i donació. Una vegada obtinguda la sang, els concentrats de hematies es conserven quaranta-dos dies, el plasma es conserva un any i les plaquetes de conserven cinc dies.

Abans de donar sang et fan emplenar un qüestionari que serveix per protegir al donant i al receptor. Amb el temps s'ha perfeccionat la tècnica.

Jo, quan vaig voler donar sang em van dir que no em convenia, per exemple. Si donava sang, podia descompensar-me dels meus problemes mentals. Hem de dir-li al metge que s'encarrega de la donació si preneu medicació i de quin tipus. Si no, podeu tenir problemes tant vosaltres com la persona a qui es faci una transfusió. Recordo amb pena com Isaac Asimov, un dels meus escriptors preferits, va agafar la Sida en una transfusió i va morir poc després. D'allò ja han passat vint-i-cinc anys.

En altres països es cobra diners per donar sang, la qual cosa augmenta els riscos que apareguin problemes. Si voleu donar sang, comproveu que podeu fer-ho. No cregueu que existeix un problema greu de falta de sang. En aquest moment hi ha sang disponible per a tots els hospitals de Catalunya per als propers set dies, una situació que es considera normal. No s'ha activat cap alerta.

Si podeu donar sang, us demanaria que ho feu de forma regular. La societat us ho agrairà.