(Bloc) Victòries

megafon

És evident que finalment i després de molts anys de lluita, arriben victòries. Després de cartes a la premsa, d'una infinitat de programes de ràdio, d'una mobilització nombrosa i dedicada, la salut mental comença a estar a l'agenda d'organitzacions econòmiques i polítiques.

Escrit per: Fèlix Rozey

La campanya Obertament continua. S'ha fet un pla de salut mental pels pròxims anys a Catalunya amb col·laboració d'organitzacions en primera persona i professionals. Els companys d'Activament Catalunya Associació i altres entitats van a diversos mitjans de comunicació i molta gent ja ha sentit parlar de la lluita contra l'estigma. Salut Mental Catalunya realitza un munt de feina en aquest sentit. S'ha creat la federació Veus per arreplegar les diverses entitats d'usuaris. La Fundació Joia continua la seva lluita, etc...

I quina seria la meva sorpresa quan mirant la pàgina del Banc Mundial, apareix una notícia que diu que la salut mental és clau per a sortir de la pobresa. Que la mala salut mental és un obstacle al desenvolupament. I això ho diu una organització que promou el creixement econòmic des d'un punt de vista molt neoliberal. Gent que promou els negocis a nivell mundial. No són uns esquerrans revolucionaris. I a més a més, és gent que maneja molts diners. Gent que en alguns països té un impacte enorme.

Ja tenen en compte la salut mental moltes persones. Recordo a l'Ada Colau parlant de salut mental fa poc. Hem sortit del pou? Encara no. Però estem en el bon camí. La gent comença a pensar sobre la salut mental. Ha calgut que moltes persones surtin de l'armari i diguin clarament que tenen uns problemes i que no volen ser discriminades.

No puc deixar de pensar que tot això és un començament. Eliminar l'estigma no es farà ni en un any ni en dos. Continues trobant mitjans de comunicació que ens tracten amb menyspreu i paternalisme. Molts continuen pensant que si, per exemple, tens una depressió, la culpa és teva. O si pateixes esquizofrènia ets un criminal. Però ja no és el mateix. Ara ens defensem.

Es veu la llum al fons del túnel!