(Bloc) Antipsiquiatria

pastillas

¿Qui de nosaltres, els que patim un problema de salut mental, no hem tingut la temptació de deixar la medicació, deixar d'anar al psiquiatra i pensar “Ja estic curat”?

Escrit per: Fèlix Rozey

L'antipsiquiatria és un moviment que va aparèixer els anys setanta del passat segle que qüestionava el tractament que rebien les persones amb trastorn mental. Era un moviment que va aparèixer en un moment en que es qüestionaven les estructures de la civilització occidental.

En aquells moments, a les persones amb problemes de salut mental se'ns tancava en psiquiàtrics de per vida, se'ns feien electroxocs amb facilitat i se’ns practicaven lobotomies.

Van aparèixer persones que defensaven un més gran respecte pels drets humans de les persones amb malaltia mental. Després va aparèixer tota una moguda contra la psiquiatria. Es tractava de posar en dubte l'enfocament biologicista (gens, l'orgànic, el biològic) del tractament de les persones del nostre col·lectiu.

Diuen els antipsiquiatres que no hi ha cap diferència entre el cervell d'una persona sana i el d'una persona amb esquizofrènia, i que la curació d'una esquizofrènia, per exemple, es realitzaria amb deixar la medicació i permetre la lliure expressió dels problemes interns del pacient, que després d'un període de crisi superaria aquests conflictes.

Els antipsiquiatres estan en contra de la medicalització dels problemes mentals. Segons ells, es prenen massa pastilles. Qualsevol problema que sorgeix té una pastilla. Diuen que la medicació provoca més problemes que els que combat. Es critica el poder de les companyies farmacèutiques (un dels més grans negocis del món occidental) perquè amb el seu immens poder controlen els estudis que es fan i controlen als psiquiatres enfocant sempre sobre un tractament farmacològic dels nostres problemes. També es va atacar l'estructura familiar perquè hi havia pares que, amb el tracte que donaven als seus fills, eren els responsables aquests tinguessin els problemes.

Ara, anys després, es torna a considerar la família com inqüestionable. I es diu que aquests plantejaments estan caducs. Però no se sap amb seguretat l'origen de l'esquizofrènia, per exemple. És una malaltia o no ho és? Es fan estudis independents? Hi ha preguntes sense resposta.

El comportament de les persones amb trastorn mental depèn en bona part del diagnòstic que et posa amb molta autoritat un psiquiatra? Bona part dels nostres conflictes té un origen social? Jo, que he deixat la medicació tres cops, he comprovat que si no me la prenc em perdo en el meu món interior i no torno a la realitat. Amb la medicació, la meva qualitat de vida augmenta.

Sobre els nostres cossos i cervells es realitza una lluita entre partidaris de la psiquiatria tradicional i els antipsiquiatres. Uns tiren en una direcció i els altres en altra. Pot ser que tots tinguin part de raó?