(Bloc) La lluita contra l’estigma, una cosa complicada

La campanya Obertament porta ja un cert temps demanant que surti un famós amb problemes mentals. L’estigma està tan arrelat a la nostra cultura que, malgrat els esforços, no ha sortit ni un. Està clar que existeixen, però la situació davant l’opinió pública de tenir un problema mental és tan desagradable que callen.

obertamentblog

Escrit per: Félix Rozey

Trobes llibres, obres de teatre, revistes, notícies de diaris, pel•lícules i programes de televisió tan nombrosos en que l’estigma és ben present que qualsevol persona amb un mínim coneixement del tema els troba constantment. Aquest és el conflicte.
Un dels problemes és que tenim morbo. Una persona amb problemes mentals li posa morbo a tot. Ets un factor més per posar-li interès a una cosa que no en té gaire. Però una persona coneguda no vol associar-se a aquest morbo.
Altre del problemes és que se’ns veu com a persones febles. Persones incapaces d’afrontar la vida, i això provoca menyspreu. La societat vol persones fortes i triomfadores, no febles i, segons ella, ploramiques. I ningú es vol donar a conèixer com una persona així.
Ara que la lluita contra l’estigma és més forta que mai, és probable que molta gent sigui més conscient que abans dels problemes que porta una malaltia mental. I potser no vol associar-se amb nosaltres.
És d’agrair que Matthew Tree, un escriptor conegut, doni la cara. Benvingut sigui. Però aquest home havia sortit de l’armari fa anys. Amb una valentia considerable, per exemple, ja va sortir al programa Lunética fa temps.
Tot això et fa sentir una mica menys humà. Com si fossis un monstre d’altre planeta. Això fa mal. Necessito tota la meva autoestima per assumir que ningú vol reconèixer ni una lleugera depressió. Som empestats.