(Bloc) L'origen de l'esmalt d'ungles

pintauñasAra el veiem a molts llocs: perfumeries, supermercats, 'xinesos', grans magatzems, farmàcies i Internet, però va haver-hi una època en la qual no existia.

Escrit per: Ángeles Díaz

En l'Antiguitat usaven henna i minerals per acolorir les ungles les nobles. Això va ser a Grècia-Roma-Egipte-territoris àrabs, en els quals era un ritual més de bellesa, com el maquillatge, les perruques, els adorns i els banys... Fins a l'Edat Mitjana, en la qual menys respirar, gairebé tot era pecat.

El 1932 Christian Friedrich Schönhein va descobrir la cel·lulosa fosa amb fibres de cotó i àcid nítric, modelat i endurit, al que va cridar nitrat de cel·lulosa o nitrocel·lulosa. El 1860 Johen i Isaiah Hyatt van descobrir que la càmfora feia més dura la nitrocel·lulosa, que va tenir aplicacions acolorida amb pigments, una pintura dura, brillant i d'assecat ràpid, anomenada esmalt i usada per pintar cotxes.

Els plàstics acrílics van incloure plàstics durs com el perspex (plexiglàs), que han estat venuts des del 1930. Els polímers acrílics líquids no es dissolen en aigua, però en les emulsions es dispersen gotetes carregades del pigment i una substància anomenada "emulsionant" sabonós, que evita que es fusionin. En assecar-se la pel·lícula de pintura, l'aigua s'evapora i l'acrílic es converteix en un revestiment dur però flexible, sent impermeable a l'aigua. Al principi els acrílics no s'usaven en pintura sinó en resines, en les quals el polímer es diluïa en un dissolvent orgànic.

Els acrílics són materials cars, i la majoria de les pintures emulsionades domèstiques (diluïdes en aigua) es basen actualment en l'acetat de polivinil (OVA). Amb el pas del temps els van anar perfeccionant, creant nous colors i textures, eliminant substàncies cancerígenes, baixant la intensitat de l'aroma, augmentant la seva rapidesa en assecar i durabilitat. Es va crear la porcellana i els acrílics (sistemes de reconstrucció i acolorit), l'esmalt de gel, competint amb el tradicional. Existeixen moltíssimes marques i el gel ja va per la 2a generació.

El meu color favorit és el blau. M'agraden tots els colors, que combino entre ells. Però el blau.... Cyan, turquesa, ultramar, ceruli... És un color tan bonic, em recorda al cel, al mar, als llacs, als rius, al gelat barrufet... El porto en les ombres d'ulls i texans, i em recorda a l'estiu.

El blau més antic és el blau "egipci", que té més de 4500 anys d'antiguitat. Per obtenir-ho coïen en un forn 1 part de calç, 1 part d'òxid de coure i 4 parts de quars. Sortia un material blau opac que es molia finament per aconseguir el pigment.

En l'Edat Mitjana els alquimistes buscaven l'or, descobrint el "blau ultramarí" (lapislàtzuli blau) que sortia de moldre el lapislàtzuli, macerant-lo i rentant-lo amb lleixiu diverses vegades, recollint la pols. Era molt car, i els religiosos el volien en els mantells de la Mare de Déu. Al segle XIX, malgrat les possibilitats que oferien altres blaus, els pintors seguien darrere d'un substitut més barat per al blau ultramarí. El 1824, la Societat Francesa per al Foment de la Indústria Nacional va oferir un premi de 6000 francs (de l'època) per un procés industrial capaç de produir blau ultramarí sintètic per menys de 300 francs el quilogram.  Jean-Baptiste Guimet va guanyar el premi. Aquest blau ultramarí sintètic va ser el color preferit d'impressionistes com Renoir, Cézanne i Van Gogh.

Si voleu saber més sobre els colors, us recomano el llibre "La invenció del color". El teniu a les biblioteques públiques.