(Bloc) Dia Mundial Sense Tabac

diamundialsensetabac17

Recordo fa anys que anava a discoteques i el respirar tabac a dojo era una cosa totalment acceptada com a part de la diversió i l'oci, tot i que alguns no fossin fumadors. A casa meva fumaven diverses persones alhora, i fins i tot respirava tabac que venia des del llit de sota cap al meu llit de dalt, de la llitera que hi havia a la meva habitació. Els cabells sempre em feien olor a tabac, olorava a tabac ros, negre, de tots els tipus.

Escrit per: Lidia Fuentes

Tenim la sort que es va regular fa uns anys el consum de tabac a llocs públics tancats, però pels qui hem seguit convivint amb el tabac de manera regular a les nostres cases o entorns socials, potser no va ser suficient protecció.

Tinc asma i no de tipus al·lèrgic, els pneumòlegs es van estranyar del meu cas perquè sóc sana, esportista, jove, i no és típic tenir una capacitat pulmonar tan baixa com la tinc, sense fumar i essent una persona d’aquestes característiques. No obstant això, es pot intuir una clara relació amb el fet que he viscut en simbiosi amb el tabac fins i tot des d'abans de néixer.

La meva mare, que està malalteta fa ja anys d'Alzheimer, era la que més fumava. Jo temia per la seva salut, els seus pulmons devien estar al límit. Per sort, una cosa bona que ens va portar l'Alzheimer va ser que es va oblidar d'aquest hàbit, o més ben dit la seva incapacitat per dur a terme els seus pensaments i desitjos va donar lloc a no poder seguir fumant, i, per sort, a no passar-ho malament per abstinència.

El dia 31 de maig és el Dia Mundial Sense Tabac. De totes les causes de les quals hi ha dies internacionals de celebració, sol haver-hi un passat tortuós. En aquest cas, se celebra que cada vegada es fuma menys, que la gent és mes conscient del mal que es fa a si mateix i als altres fumant tabac. Se celebra que cada vegada el tabac és més car, i menys acceptat a llocs públics. Se celebra que ja no es necessita fumar per ser un noi ‘guai’ de la classe (això ha estat relegat per ser un adolescent ’guapo’ o que sap ballar/cantar). Se celebra que cada vegada hi ha més campanyes gratuïtes per deixar de fumar. I se celebra el respecte per la salut dels altres, no solament la pròpia. Al cap i a la fi, el que un fa amb si mateix és la seva pròpia decisió, i si ets més o menys conscient saps que les coses que un fa tenen les seves conseqüències. Però ja no és graciós molestar als altres, no es veu bé ni se't veu mes poderós per fumar davant la resta. Aquest canvi de valors socials és el que més m'agrada d'aquesta celebració.

Tot s'aconsegueix, i encara que jo hagi viscut una infància amb fum, si ara tenim aquesta situació millor, mai és tard. Als nostres fills els tocarà una salut pulmonar millor, o, almenys, no minvada per culpa dels altres. Ells escolliran si volen cuidar els seus pulmons, la seva pell, les seves dents… o no, segons el que prioritzin a la vida i segons les seves pròpies característiques personals.