(Bloc) Dia Universal de la Infància

blocfamilia

Els nens són éssers molt especials que omplen les nostres vides de llum i ingenuïtat. Per aquests i per molts altres motius mereixen tenir un dia de celebració universal sobre ells, sobre la seva importància al món. El 1954 es va decidir que aquest dia fos el 20 de novembre; el 1959 es va redactar la declaració de drets del nen, i el 1989 es va realitzar una important convenció sobre aquests.

Escrit per: Lidia Fuentes

No obstant això, considero que a dia d'avui molts drets dels nens se segueixen vulnerant, potser ja no tant (a nivell global) els drets bàsics d'alimentació i cura externa, sinó que més aviat es vulneren drets de tipus psicològic, com ser escoltats, no discriminats, viure en un entorn sense violència, tenir dret a una vida familiar (entesa des d'un prisma ampli pel que fa a tipologia), etc. Molts som els que hem patit en primera persona l'hostilitat i la inestabilitat d'un entorn gens afavoridor per a una bona autoestima.

Molts es veuen privats de poder estar amb la seva pròpia mare tant com volguessin o de la manera que volguessin, perquè potser les circumstància econòmiques i el rancor del pare d'aquest nen cap a la vida en general no ajuda a la mare, que lluita any rere any en judicis i amb els serveis socials.

Són tantes les situacions passades i actuals que segueixen sent il·lògiques i negatives per als nens i el seu bon desenvolupament psicològic, que em sorprèn bastant que encara hi hagi qui cregui que uns escrits o una convenció sobre els drets del nen solucionarà la manera que té la societat de "protegir i fer créixer adequadament" als nens.

Malgrat tot això, està molt clar que hem de celebrar a l’uníson l'existència dels nens, ja que ho són tot per a la humanitat: sobretot el futur, però també el present de molts dels que estem ara al món. Són la força i la il·lusió per a moltes persones, però no només ens ajuden, sinó que a més són creacions divines dignes d'admirar cada minut, cada segon, només pel fet d'existir. Les seves mirades, els seus somriures, les seves preguntes, les seves abraçades... tots sabem com de profund pot arribar a ser tot això si prové d'un nen.