(Bloc) Dia Mundial de la Salut

omsdepressio

El Dia Mundial de la Salut que es celebra el set d’abril té com a tema principal la depressió. Aquest any 2017 el lema és: “Parlem de la depressió”.

Escrit per: Sandra Miguel

L’objectiu principal de la campanya és animar a les persones a parlar i demanar ajuda per trencar amb l’estigma i la por a parlar de la depressió i els problemes de salut mental. La campanya vol fomentar la prevenció i el tractament.

La depressió afecta a persones de tots les edats i condicions socials a tots el països. Afecta a uns 300 milions de persones a tot el món. És la principal causa de discapacitat a nivell mundial. Provoca angoixa mental i afecta a les capacitats de les persones per dur a terme les tasques quotidianes més simples, el que en ocasions té efectes nefasts en les relacions familiars i amistats, com també sobre la capacitat de guanyar-se la vida. En el pitjor dels casos, la depressió pot provocar el suïcidi, que actualment és la segona causa de mort entre les persones de quinze a vint- i-nou anys.

La tristesa permanent que comporta es veu reflectida en: pèrdua d’energia, alteracions en les ganes de menjar, dormir més o menys hores, dificultats per concentrar-nos, sentiments de culpabilitat i inutilitat i en ocasions pensaments i idees de suïcidi.

La campanya ofereix informació i un gran número de recursos, materials i guies sobre la depressió, les causes i les conseqüències, així com de la prevenció i el tractament. L’OMS remarca la importància de parlar sobre la depressió amb la parella, la família, els amics, la feina, l’escola, al metge… I destaca també els efectes negatius de factors econòmics com l’atur i la pobresa, i altres socials i vivencials com la pèrdua d’una persona estimada, les separacions de parella, les malalties o el consum de drogues i alcohol.

Però la depressió es pot prevenir i tractar. Una millor comprensió de la depressió contribuirà a reduir la estigmatització associada a aquesta malaltia i a un augment del nombre de persones que demanen ajuda.