(Bloc) El Dia Internacional de la Pau

diainternacionalpaz

Per mi la pau és un estat inhabitual però desitjable per a l'ésser humà des dels humanistes del segle XVI, com Thomas Moore, que va escriure Utopia, un dels clàssics de l'Humanisme. Cal destacar que la cerca de la pau sempre ha estat lligada a l'Humanisme. I les diferents religions creades per l'ésser humà ho destaquen com una fi.

Escrit per: Víctor Milà

També cal comptar amb la tradició cultural cristiana dels països occidentals, on la compassió és vista com un fet meritori i la tortura com un pecat.

L'ésser humà històricament ha estat embolicat en guerres territorials, ideològiques i econòmiques, però en finalitzar les dues guerres mundials i veure les conseqüències de les mateixes, es va haver de pactar i fer institucions, com l'ONU, que vetllessin per l'estabilitat de les relacions internacionals però que no atemptessin la sobirania dels estats.

L'ONU és filla ideològica de la “Societat de Nacions”, que va fracassar en el període d’entre guerres per haver expulsat a Itàlia, Japó, Alemanya, Turquia i la URSS, les quals no s'adaptaven als articles fonamentals dels principis de respecte territorial.

Amb la creació de l'ONU, al final de la Segona Guerra Mundial, els pactes internacionals es van fer mes flexibles però es va fer la Declaració de Drets Humans per salvaguardar el benestar de les nacions i de la seva població. Aquesta semi utopia s'aconsegueix només a Europa Occidental, i els països Anglòfons impartien una democràcia de tall socioliberal, on la llibertat individual es combinava amb drets socials.

Un país per declarar una guerra ha de passar per l'ONU o si no l'ONU realitza una aliança internacional i de protecció a civils, com ara Europa està acollint refugiats de Síria. Però la posició de l'ONU és neutral en aquesta guerra perquè Rússia i USA estan recolzant indirectament bàndols diferents. I les baralles de Rússia contra Estats Units ja vénen de la Guerra Freda.

Però bàsicament se li diu Guerra Freda per la constant de no atac directe que al final ho van pagar tercers països del tercer món. Com Vietnam, Afganistan, o ara Síria, i un llarg etcètera.

L'ésser humà té sempre la temptació de ser bel•licista per transcendir en la història i per interessos materials i territorials. I s'ha d’autocontrolar a força d'organitzacions perquè pugui gaudir de la pau.