(Bloc) Igualtat real?

diadona

El 8 de març s'ha celebrat el Dia Internacional de la Dona Treballadora, també anomenat Dia Internacional de la Dona. Aquest dia commemora la lluita de la dona per la seva participació, en igualtat amb l'home, en la societat i en el seu desenvolupament íntegre com a persona.

Escrit per: Irene Martínez

Ser dona en la nostra societat ha superat nombrosos entrebancs al llarg de la història. Tot i així, malgrat la suposada normalització de la igualtat de gènere, en molts aspectes la dona segueix patint injustícies derivades del seu sexe.

Recentment va aparèixer a La Vanguardia un article sobre una tendència preocupant. La d'una nova pobresa femenina que aguaita a les dones amb treball i estudis. L'article assegura que el risc de pobresa de les dones que treballen ha augmentat considerablement en l'última dècada superant amb escreix el dels homes.

Les dades recollides a l'Indicador d’Igualtat de Gènere de Catalunya detecten una “nova pobresa femenina” protagonitzada per dones amb formació que quan arriben al mercat laboral pateixen discriminació salarial pel que fa als homes i pitjors condicions laborals, situacions que s'agreugen després de la maternitat.

A més, els sindicats segueixen posant el focus en l'assetjament laboral. Segons un estudi, “entre el 40 i el 50%” de les dones van patir, en la Unió Europea, “insinuacions sexuals no desitjades, contacte físic o altres formes d'assetjament sexual en el treball”. Els sindicats denuncien que, malgrat això, segueix sense haver-hi una norma específica que abordi aquesta qüestió.

Sens dubte són dades que evidencien que la lluita a favor de la igualtat de gènere té encara un lloc necessari en les societats considerades més avançades. Encara hi ha molts clixés i conductes instaurades en les quals cal treballar per normalitzar la igualtat real.