(Bloc) Justícia social… esperança?

justiciasocial2

El 26 de novembre de 2007 l’Assemblea General de les Nacions Unides va declarar que el 20 de febrer de cada any se celebri el Dia Mundial de la Justícia Social. La celebració d’aquest dia ha de recolzar la tasca de la comunitat internacional encaminada a eradicar la pobresa i promoure el treball ple i decent, la igualtat entre sexes i l’accés al benestar social i la justícia social per tots.

Escrit per: Irene Martínez

Arran de la greu crisi econòmica que es va despertar a Europa a principis de segle, la justícia social ha evolucionat de manera negativa a Espanya i a altres països del sud del continent. Segons una classificació elaborada per la fundació alemanya Bertelsmann a partir de 35 criteris, que inclouen l’índex de pobresa, la tassa d’atur, el desequilibri generacional, la no discriminació, els resultats educatius i els serveis de salut, Espanya se situa en la posició 21 d’un total de 28, per darrere inclús de països amb un nivell de renda inferior.

Com a conseqüència d’aquesta situació, diferents moviments socials van alçar la veu per reclamar una justícia social que emanés d’una democràcia real segrestada pels governs immobilistes, allunyats de la ciutadania i pels poders econòmics.

Es tracta de veus diverses i heterogènies que s’han esforçat a plantejar clarament problemàtiques urgents, que han aprofitat al màxim les possibilitats d’Internet per a l’organització i la difusió, que han saltat a l’agenda mediàtica i política, i que han portat la protesta als carrers.

Amb el temps aquestes veus han donat pas i s’han concretat en formacions polítiques que han fet créixer en molts de nosaltres l’esperança d’un món més just. Veure’m si la maquinària econòmica i el sovint caduc sistema legal els ho permeten.