(Bloc) A la meva àvia

abuelaFa uns mesos, en el funeral de la germana del meu pare, Maruja, vam tornar a trobar-nos “desgraciadament” la meva família paterna. La seva història va acompanyar la meva infantesa i la meva joventut durant molts anys.

Escrit per: Irene Martínez

Qui no ha escoltat les “batalletes” i les anècdotes dels seus pares o avis en les sobretaules de les reunions familiars? Encara recordo amb sorpresa alguns dels episodis explicats pel meu pare o el meu oncle. La seva vivència a Alger, la persecució de la seva família a Cartagena, la gana dels primers anys de postguerra… són només alguns episodis d'una vida que mereix com a moltes ser escoltada per ser un fidel reflex de la història de tots nosaltres.

I llavors ho vaig veure clar, tot em va quadrar: la meva àvia Ramona era la que havia suportat tot el pes d'aquells anys tan difícils, la mateixa àvia que en una sessió de constel•lacions familiars se'm va revelar com la gran sustentació de la família i la persona que més havia sofert al llarg de tota la seva vida.

Des d’aquestes línies, ara m'agradaria retre homenatge a aquesta persona que amb el seu sacrifici i amor va treure endavant la seva família i encara va tenir temps per transmetre la seva bondat a les generacions que van venir.

La meva àvia Ramona va morir fa ja 29 anys. El mateix cor que ho va donar tot pels altres se li va parar amb 76 anys. Estic segura que una part del seu amor es va quedar amb tots els que la sobrevivim. Puc dir que he experimentat la seva presència en moments molt concrets de desesperació en la meva vida. I em refereixo a la seva presència d'esperit. En tot cas, la història de la meva família paterna no es pot escriure sense la seva presència.