(Bloc) Justícia social?

justiciasocial

Tot i que vivim a la banda privilegiada del planeta, la crisi econòmica, política i social que estem vivint ha fet aflorar les greus manques d’igualtat i justícia social que pateix la nostra societat. Una societat que protegeix els que ‘tenen’ i trepitja contínuament els drets fonamentals dels que ‘no tenen’.

Escrit per: Irene Martínez

Malgrat que des d’àmbits governamentals i empresarials arriben notícies relatives a una incipient recuperació econòmica, la realitat és que no es perceben ni de lluny els mateixos signes de recuperació en l’àmbit social.

En un món totalment globalitzat en el qual les xarxes socials permeten que la informació no arribi ja tan sols a través dels mitjans de comunicació convencionals, no deixem de tenir proves de què la justícia social no existeix.

A les parts més vulnerables del planeta la justícia social és pràcticament inexistent. I en el fins ara anomenat primer món, estem veient les carències del principi d’igualtat d’una manera cada vegada més flagrant. Ara no es tracta de denunciar la injustícia que mou els interessos a indrets llunyans, que també. Ara és el moment d’analitzar en l’àmbit local els constants incompliments de l’anomenada justícia social.

El racisme per part de les institucions públiques, els interessos econòmics que hi ha darrere de cada desnonament, les desigualtats i l’exclusió social, les cada vegada més grans diferències de recursos entre els rics i els pobres són alguns dels motius d’alerta de la situació injusta que vivim a casa nostra. La sensació de protecció que es desprenia fins fa uns anys del poder públic s’ha anat modificant arran dels nombrosos casos de corrupció amb el conseqüent desemparament del ciutadà.

Sembla doncs que les estructures del sistema polític, econòmic i social que fins ara han guiat la part occidental del món ja no serveixen per donar resposta a la societat. Una societat cada vegada més complexa que demana justícia i cobertura de les necessitats més fonamentals i que ja no té resposta eficaç per part dels qui manen. És un moment de revisió, de replantejament de tot el sistema, i el que està clar és que, serveixi o no serveixi, ara la veu del poble ja no es pot fer callar.