(Bloc) Dia Internacional de la Dona

diainternacionalmujer

Queda molt per fer. En algunes cultures encara es concep a la dona com un ser inferior, en altres èpoques fins a sense ànima, no permetent-se-li tenir una vida social i educativa equiparable a la de l'home.

Escrit per: Juan Jodar

Als països subdesenvolupats se les casa encara sent nenes de 10 o 12 anys, en uns altres encara es practica l'ablació de clítoris, en uns altres se segresten joves dels internats per part de grups terroristes per convertir-les en esclaves sexuals, en uns altres no poden conduir cotxes… Definitivament queda molt per fer.

A risc de semblar des del món desenvolupat com a paternalistes o posseïdors de la veritat única, crec que s'hauria de continuar en l'obstinació d'exportar, mitjançant l'educació i la cooperació internacional franca entre iguals, els valors de la igualtat i la col•laboració entre sexes sempre respectant tradicions i usos propis d'aquestes cultures que no facin mal el seu patrimoni cultural.

Però també aquí queda molt per fer. Violència de gènere o masclista, desequilibris salarials, dones d'entre 25 i 45 males candidates per treballar, assetjament en el lloc de treball, tràfic de blanques…

Tampoc ajuda l'intent d'igualar a l'home adquirint els seus hàbits més perjudicials, com el tabaquisme, promiscuïtat, alcoholisme, etc. En el cas de les joves: alcoholisme de cap de setmana, sexe precoç, bullying, sexting… Potser tot això per intentar mitigar el buit existencial propi de l'edat i propi també d'una societat hedonista i de cerca de recompenses immediates, encara que efímeres i subjugadores i tot això amb el mínim compromís possible. Una joventut certament malgastada, sense valors de referència, perduda en algun lloc d'aquests temps que són de canvi.

Així mateix, el qüestionament permanent de les institucions familiars tradicionals, però no per això menys necessàries, està produint una intensa desestabilització social sense precedents, amb canvis en els models de relacions socials entre els sexes. La família, amb el seu paper únic de promotora del bon desenvolupament dels nostres joves, està en crisis, no està de moda, i es promouen noves formes de convivència i de relació entre sexes que per la seva novetat encara han de ser validades com a correctes i adequades per al correcte desenvolupament social humà; tant de dones com d'homes.

Ressaltant conscientment el costat negatiu de l'estat de la dona, no es pot obviar també una vessant positiva d'avanços significatius en el desenvolupament dels seus drets, especialment des de les últimes dècades del segle passat.

A tots ens queda molt per fer, siguem dona o home. Seguim doncs en el camí.