(Bloc) Obsolescència programada

obsolescenciaprogramadaAcabo de tenir un petit disgust, però molt significatiu. Us explico. Fa unes setmanes em vaig comprar un rellotge senzill (30€) en uns coneguts magatzems on et retornen els diners si no estàs satisfet, d'una coneguda marca de rellotges i calculadores científiques.

Escrit per: Juan Jodar

Doncs bé, als 20 dies d'ús va i li cau un botó. Sí, sí, un dels quatre botons no estava i ni tan sols m'havia adonat. Vaig quedar amb un amic i vam anar a Pl. Catalunya a reclamar. Però com ja ho havia usat, ni m'ho canviaven per un nou, ni em retornaven els diners. O sigui, un bé pel qual havia pagat els meus diners perquè em duri un temps raonable està espatllat de fàbrica i t'ho has de menjar.

Un altre exemple: A la meva germana se li va trencar una peça petita de plàstic de la seva batedora, però en anar a reclamar li van dir que havia de canviar el peu sencer malgrat que estava en perfectes condicions. O a la meva mare, que en trencar-se-li l’anellet de la corretja del seu rellotge li van fer comprar la corretja sencera, la broma li va sortir per 14€.

Per tot això dic: ja n'hi ha prou! Ja n'hi ha prou d’artefactes que es trenquen just quan acaba la garantia, o d'electrodomèstics nous que cal canviar perquè la reparació costa més que un de nou. No podem permetre'ns aquest balafiament; per la nostra economia, ara més precària, però tampoc pel planeta. Aquest afany de consum és demencial.

Segurament si tots féssim be el nostre treball i no empréssim males arts no faria falta canviar cada poc els béns de consum. Tot aniria millor i la mateixa velocitat de recanvi d'un producte per haver-se superat tecnològicament i no pel seu mal funcionament faria que es mantinguessin els ritmes de renovació adequats. I de pas asseguraríem el correcte funcionament del sistema econòmic en el qual, per bé o per malament, estem immersos.