(Bloc) Dia Mundial dels Drets Humans

diaderechoshumanosEl Dia Mundial dels Drets Humans és sens dubte un motiu de celebració. Es van pregonar després de la Segona Guerra Mundial i en un context de fastig enfront de la desraó també humana. Al principi anaven a anomenar-se dels Drets de l'Home, però òbvia i encertadament van ser al final dels Drets Humans.

Escrit per: Juan Jodar

Francament crec que va ser tot un encert el reconèixer que tots els éssers humans tenim la mateixa dignitat i drets independentment de la nostra raça, nacionalitat, credo o orientació sexual. El que realment seria un encert és que aquest i altres drets com els de la Dona o els de la Infància traspassessin el mur de les belles declaracions i bones intencions i ens poséssim les piles a aplicar-los d'una vegada per sempre. Una cosa lluny d'aconseguir-se, sobretot quan s'està retrocedint en molts països a causa de la cruel crisi que ens assola des de fa tants anys.

Encara que com ja sabreu els qui em vagin seguint, jo m'inclino a pensar que per aconseguir l'aplicació real i efectiva d'aquest conjunt de drets abans hem d'aplicar-nos-els a nosaltres mateixos: el canvi intern. Un canvi que a poc a poc i de forma “sàvia” pot obrar un canvi més general.

Fins a quin punt posem en pràctica aquests drets en la nostra vida quotidiana? Quant respectem als nostres sers estimats i, sobretot, a persones desconegudes, ja sigui en la cua del súper o mentre conduïm en un embús? Pensem realment en aquestes situacions en els altres o ens convertim en insolidaris, enutjats i plens de ràbia? Ens rebel•lem davant suposades faltes que cometen els altres sense pensar que en la seva situació nosaltres faríem exactament el mateix? Calciguem als altres amb tal d'aconseguir els nostres objectius?

I és que per aconseguir que s'apliquin aquests drets, abans hem d'aplicar-los nosaltres entre els nostres quefers quotidians i amb les persones que ens anem trobant en el nostre camí. Perquè només si podem vèncer els petits desafiaments de les nostres relacions del dia a dia podrem anar a per els desafiaments majors i així avançar en l'aplicació dels Drets Humans a nivell mundial.