(Bloc) Què és la cultura sinó humanitat

Una vida transcorre paral•lela al record i la comprensió gradual de la vida que van tenir els nostres familiars. Sempre queda en la memòria d'un el fet irrefutable de semblar-se com una gota d'aigua a tal o qual familiar que li va antecedir en el camí per aquesta vida.

madre-e-hija1

Escrit per: Eduardo Alonso

No és fins que la nostra vida es va convertint en història quan comencem a comprendre amb certa claredat i un punt de solemnitat a aquelles persones i la petjada que van deixar en el seu pelegrinatge per l'existència. Per això, és bell veure com a tal persona se li ocorre investigar en les arrels del barri on es van conèixer els seus pares, escoltar les històries dels seus avis i, amb això, recuperar la memòria d'un temps i unes vides que són sentit i sensibilitat. I, sens dubte, una forma de completar-se a un mateix.

Pensem en aquests ancians solitaris a l'espera del somni etern, desencantats perquè el diàleg intergeneracional està moltes vegades trencat. No obstant això, l'esperança s'aviva en les persones que sacrifiquen plaers més fàcils pel compromís amb el sentit de la seva pròpia vida, de la vida del proïsme: la figura tradicionalment exercida per la dona que acompanya a la seva mare és la primera que em ve a la ment.

Encaixar aquestes baules és una font de plenitud que és justa recompensa al sacrifici i la dedicació en l'ombra: l'afecte, l'esforç i la dedicació són el que ens permet ampliar el nostre ésser i el nostre saber, i, crec jo, és d'aquí d'on sorgeix la més profunda cultura. Què és la cultura sinó humanitat?