(Bloc) Dia Mundial del Donant de Sang

El Dia Mundial del Donant de Sang pretén conscienciar sobre la necessitat de disposar de sang segura i agrair als donants la seva contribució a salvar vides humanes.

donantesangre

Escrit per: Eduardo Alonso

Per a la campanya d'aquest any, l'Organització Mundial de la Salut ha volgut triar el tema ‘Sang segura per salvar a les futures mares’, amb la finalitat de prevenir la mortalitat materna. Diàriament moren unes 800 dones per complicacions de l'embaràs i el part, la majoria de les quals en països en vies de desenvolupament. A més, el major risc de mortalitat materna es focalitza en adolescents menors de 15 anys.

És necessari destacar, al seu torn, uns altres casos que requereixen de la donació de sang: els nens amb anèmia greu, les persones amb traumatismes greus provocats per accidents de trànsit, molts pacients que se sotmeten a intervencions quirúrgiques i malalts de càncer.

La necessitat constant de donacions regulars es deu al fet que la sang només es pot utilitzar durant un període de temps limitat i després deixa de ser útil.

La consciència del donant es veu satisfeta pel fet que amb això salva vides i en el fet de pensar que així un dia poden salvar la seva. Per donar es requereix poc temps: cada vegada hi ha més unitats de bus, en les quals et posen la injecció, et donen un entrepà i refresc reconstituents i a la poca estona estàs de nou al carrer.

El donant habitual, ho fa cada tres o quatre mesos. Als hospitals, a més de donar sang, pots donar plasma, procés que implica que la teva sang surti, es processi el plasma i torni la sang a les teves venes, i precisa d'uns quinze o vint minuts. Després, es controla que no et maregis i se't dóna un berenar gratis. Per ser donant de plasma, és necessari tenir una vena forta.

Hi ha persones que no donen per por de l'agulla o per considerar-ho una pèrdua de temps. D'altra banda, i per concloure, cal ressenyar que hi ha hospitals que, davant la intervenció d'una persona, sol•liciten que prèviament dos o tres familiars donin sang.