(Bloc) Marido y mujer

Els passejos tenen el seu punt agradable. Un es pot ficar en una cafeteria on venen llibres de segona mà a tres euros per una causa solidària o recalar en una tenda de llibres de saldo.

libros

Escrit per: Eduardo Alonso

L'atzar em va portar a internar-me en una d'aquestes llibreries i, visitant els seus prestatges, em va picar la curiositat un llibre que estava per allà: Marido y mujer, de l'escriptora israeliana Tsruyá Shalev (1959). Amb aquest llibre, ella, en l'escriptura narrativa del qual es nota el seu vessant com a poetisa, es va convertir en l'autora més llegida del seu país. Es tracta, com a bon llibre escollit a l'atzar, de la segona part d'una trilogia iniciada per Vida amorosa i conclosa per Las ruinas del amor.

En la novel•la que ens ocupa, ens trobem amb Naama, que un bon dia es troba al seu marit Udi al llit sense poder moure's, víctima d'una estranya malaltia d'origen aparentment psíquic que farà rondar en la parella les culpes i els recels per una vella infidelitat.

La major víctima de tot això és l'aïllada Noga, filla de tots dos que mai ha aconseguit veure realitzat el candor del pare. Naama, entretant, ens anirà intercalant les vicissituds del seu treball en un centre on s'ajuda a dones joves en situació difícil a donar els seus fills en adopció.

Renunciant al suport de la medicina convencional, la parella es refugia en la medicina tibetana de Zohara, que servirà com a element desestabilitzador de la família, creant-se un joc de fugides entre la parella que portarà a Naama a viure una estranya experiència arran d'una jove embarassada en dificultats amb la qual es topa a l'entrada del centre on hem esmentat que treballa. Finalment, amb l'aniversari de Noga, es tanca el cercle i la nena rep la presència més desitjada.

Cal destacar la formació en estudis bíblics de la seva autora, que la porten a oferir-nos passatges provinents de les escriptures de gran força. Amb això, la novel•la ens presenta l'al•licient d'apropar-nos a una cultura diferent a l'espanyola i, en cert sentit, al que Europa ens té acostumats. La seva extensió, finalment, ronda les 400 pàgines.