(Bloc) Brothers

La novel•la Brothers (2006), de l'escriptor xinès Yu Hua, és un text de llarg alè. Abasta des de l'època de la Revolució Cultural fins a l'actualitat en aquell país.

brothers

Escrit per: Eduardo Alonso

Ens la va explicant a través de les vicissituds de dos germanastres, Song Gang i Li Gouangtou, en una ciutat de províncies. El primer és noble i intel•lectual, el segon murri i oportunista. A estones hilarant, a estones commovedora, a estones esgarrifosa, la novel•la desenvolupa les seves gairebé nou-centes pàgines sense decaure. Ho fa presentant a personatges als quals tots reconeixerem, com Mama Su, el Ferrer o el Sacamuelas.

Vaig tenir l'oportunitat d'assistir a l'acte en el qual es va entrevistar a aquest escriptor amb motiu de la seva recent presència a Barcelona. Se li professava especial admiració tant entre la població xinesa com entre els estudiosos d'aquí.

És un escriptor extremadament popular al seu país, que ha transcendit les fronteres de Xina arran de l'adaptació al cinema de la seva novel•la Viure per Zhang Yimou sota el mateix títol. És aquell un text més breu, per si algú està interessat a endinsar-se al món d'aquest autor i li tira per enrere l'extensió de Brothers.

Yu Hua no sembla un home de grans fums. Feia l'efecte, abans bé, de ser una persona amb els peus bastant assentats en aquest món i, com es pot comprovar en la seva novel•la, amb un excel•lent sentit de l'humor. No obstant això, encara meravellant-se de la lectura de Brothers en espanyol, que ve traduït de l'anglès, un es pregunta què meravella s'hagués trobat d'haver-ho pogut llegir en llengua original.