(Bloc) El novel•lista ingenu i el sentimental

Orhan Pamuk (Istanbul, 1952) va rebre el Premi Nobel de Literatura en 2006. El seu assaig El novel•lista ingenu i el sentimental ens mostra la importància de la tradició occidental literària i la seva dificultat per entrar en països subdesenvolupats com la Turquia en la qual va créixer.

novelistaingenuo

Escrit per: Eduardo Alonso

L'assaig té la seva llavor en un text previ de Schiller, autor contemporani de Goethe que venia a dir que aquest escrivia amb total naturalitat, li sortia solament. Ell seria el model d'escriptor ingenu. No obstant això, diu, i argumenta al fil d'aquestes idees Pamuk, l'escriptor sentimental fa ja un esforç de reflexió, es para a pensar en la tècnica i té en ment constantment, conscient o inconscientment, al lector.
Schiller envejava a Goethe el seu talent natural, però Pamuk ens diu que ell sempre ha buscat un equilibri entre l'escriptor ingenu i el sentimental en el seu procés d'escriptura.
Finalment, cal destacar la diferenciació que fa l'autor entre pintura i literatura, que ve de la distinció entre pintura i poesia del text clàssic de Lessing, Laooconte: la pintura la podem percebre d'un cop de ploma en tota la seva dimensió: el quadre està aquí i ho veiem instantàniament. No obstant això, per veure el tema, el paisatge de la novel•la, cal recórrer el temps de passar pàgina a pàgina, percebent llavors cada petit detall que acabarà unint-se amb els altres per formar el conjunt.